درباره کتاب سیستم‌های خدمت/محصول پایدار: میانجی حوزه طراحی استراتژیک و مطالعات انتقال

سیستم‌های خدمت/محصول پایدار رویکردی است که در آن، محصولات به عنوان بخشی از یک سیستم بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شوند. این سیستم شامل محصول، خدمات مرتبط با محصول، و تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی آن است. هدف از این رویکرد، طراحی و تولید محصولاتی است که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کرده و نیازهای مشتریان را به طور پایدار برآورده کنند.

 

مفاهیم کلیدی در سیستم‌های خدمت/محصول پایدار:

  • پایداری: کاهش مصرف انرژی، مواد اولیه و تولید زباله
  • اقتصاد چرخشی: بازیافت، تعمیر و استفاده مجدد از محصولات
  • خدمات به جای محصولات: ارائه خدمات به جای فروش محصولات فیزیکی
  • طراحی برای محیط زیست: طراحی محصولاتی که به راحتی قابل بازیافت یا تجزیه باشند
  • تعامل با مشتری: ایجاد ارتباط قوی با مشتریان برای درک بهتر نیازها و ترجیحات آن‌ها

 

اهمیت مطالعه سیستم‌های خدمت/محصول پایدار:

  • پاسخ به چالش‌های زیست‌محیطی: با توجه به محدودیت منابع طبیعی و تغییرات اقلیمی، طراحی محصولات پایدار اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.
  • افزایش رضایت مشتری: مشتریان امروزه به محصولات و خدماتی علاقه‌مند هستند که علاوه بر عملکرد، تأثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشند.
  • مزیت رقابتی: شرکت‌هایی که محصولات و خدمات پایدار ارائه می‌دهند، می‌توانند مزیت رقابتی قابل توجهی کسب کنند.

 

موضوعاتی که  در کتاب فابریزیو سشین مورد بررسی قرار گرفته است:

  • رابطه بین طراحی استراتژیک و مطالعات گذار: چگونه طراحی استراتژیک می‌تواند به ایجاد گذار به سمت سیستم‌های محصول-سرویس پایدار کمک کند؟
  • نقش نوآوری در توسعه سیستم‌های خدمت/محصول پایدار: چه نوآوری‌هایی برای ایجاد این سیستم‌ها ضروری است؟
  • چالش‌ها و موانع موجود در پیاده‌سازی سیستم‌های خدمت/محصول پایدار: چه موانع فرهنگی، اقتصادی و فنی وجود دارد؟
  • نقش دولت و سیاست‌گذاری در ترویج سیستم‌های خدمت/محصول پایدار: دولت‌ها چه نقش‌هایی می‌توانند در این زمینه ایفا کنند؟

 

مطلب پشت جلد کتاب:

سرعت تغییرات زیست‌محیطی که توسط انسان معاصر رخ داده، فراتر از حد تصور است و فرصت زیادی برای احیای پدیده‌های طبیعی و حتی بقای نوع بشر وجود ندارد. نقش طراحی سیستم‌های خدمت/محصول (PSS) در حل مسائل زیست‌محیطی غیرقابل انکار است و تلفیق این نوع طراحی با رویکرد پایدار، این نقش را پررنگ‌تر می‌کند.

این کتاب به بررسی انواع سیستم‌های خدمت/محصول پایدار می‌پردازد و به ایجاد یک گفتمان جدید در طراحی پایدار معتقد است. به تعبیر دیگر، این کتاب ترکیبی از تفکر طراحی و مفاهیم و بینش حاصل از مطالعات انتقال است و با تکیه بر بینش‌هایی متکی بر مطالعات انتقال، به ارائه یک چارچوبی مفهومی در جهت معرفی و مقیاس‌دهی PSSهای پایدار در بافتارهای مختلف می‌پردازد. نقش‌آفرینان در این طراحی، دارای فضای رشد و آزمایش و بلوغ هستند و در پیاده‌سازی آزمایش‌های تکنولوژیکی/اجتماعی و فضاهای حمایت‌شده در شبکه‌های وسیعی به فعالیت می‌پردازند. در این میان یک نوع نقش طراحی استراتژیک جدید ظهور می‌کند، نقشی که در آن ایده‌پردازی و توسعه مفاهیم PSS پایدار با طراحی مسیرهای انتقال مناسب، همراه می‌شود تا این نوآوری‌ها به تدریج «رشد» کنند و معرفی و مقیاس‌دهی شوند.

کارلو وزولی، استاد تمام بخش طراحی دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، با بیش از 20 سال فعالیت تحقیقاتی و آموزشی با تمرکز بر طراحی برای پایداری می‌گوید: «این کتاب سهم اصلی و در عین‌حال موثر در این موضوع کلیدی اخیر یعنی نقش استراتژیک جدید طراحان را بررسی و ترسیم می‌کند. این نقش در مورد آن حوزه‌ای از طراحی (تحقیقاتی) است که متعهد به ایجاد یک جامعه پایدار و لذت‌بخش‌تر است.»

 

کتاب سیستم‌های خدمت/محصول پایدار: میانجی حوزه طراحی استراتژیک و مطالعات انتقال اثر فابریزیو سشین، توسط خانم دکتر صدیقه شبان ترجمه شده و در تیرماه 1403 توسط انتشارت کتاب وارش (ناشر تخصصی کتاب‌های دیزاین در ایران) منتشر شده است.

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش